Till kommunens startsida
Till konsthallens startsida
Show english version
Talande webbLyssna

Stängt för omhängning!

Vi har stängt nu för nya spännande utställningsbyggen. Den 26 maj öppnar vi portarna för våra två sommarutställningar: SEMIOTICS av Simon Klenell och Leol Tecosky, och MAGISKA LÅDAN av Päivi Ernkvist.

SEMIOTICS. När Simon Klenell och Leo Tecosky möttes i ett residensprogram i New York härom året, kände de redan varandra, men gjorde för första gången en utställning ihop. Med den gedigna kunskap, hantverksskicklighet och mångåriga erfarenhet som de båda besitter, var de nu redo att släppa sargen och undersöka vad som händer när man låter en annan konstnär ta sig in i ens eget skapande – här och nu, precis medan det pågår.

Här och nu gäller också för Semiotics, när de två, återigen tillsammans, ger sig ut på otrampade stigar. Under ett par månader tillverkar de utställningen i hyttan STHLM Glas och i AiR Gustavsberg (konsthallens projektateljé i ett samarbete med G-studion), i de gamla porslinsfabriksbyggnaderna, granne med konsthallen. Och platsen, Gustavsberg, med sin tradition av konsthantverk och skapande, har betydelse för Semiotics, påpekar de. Här i den tillåtande miljön kan de, trygga i sina respektive konstnärskap, ta med sig osäkerheten ut på nya vägar: ”Vi har aldrig varit så säkra i vår osäkerhet som nu!”

Skapandet sker i en anda av ”tillfället gör konstnären”, drivet av intuition och spontanitet, och inte sällan tar den heta glasmassan en annan väg än vad de trodde från början. ”Man tror att man vet och förstår varandra och processen, men blir ibland totalt överraskad över det nya som uppstår”, säger de, även om de denna gång också gör ”egna” verk, men fortfarande i ett tätt samarbete.

Men parallellt pågår ett fördjupat samtal dem emellan om hantverket, hantverkaren och görandet, och ett både individuellt och gemensamt utforskande av symbolernas funktion som språk. Semiotics, engelska för semiotik, handlar om studiet av symboler och tecken. När Simon Klenell utforskar och utmanar den svenska glaskonstens traditioner och språk, relaterar Leo Tecosky, med sin bas i New York, ofta lekfullt, till olika subkulturers symbolspråk, som hip-hop och graffiti. Tecosky uttrycker sig, bredvid glaset, också i grafik och bildkonst, erfarenheter som han tar med sig in i glashyttan.

Mötet mellan Simon Klenells och Leo Tecoskys olika världar bär frukt – i nya symboler. Utan att avslöja för mycket – här och nu gestaltas även i processen – består Semiotics av flera verk av både glasobjekt, zoetrop och stroboskop, som blir till en dokumentation, och en animation, av en konstnärlig process med flera hjärnor och händer involverade.

MAGISKA LÅDAN. Päivi Ernkvists utställning är också en resa på icke upptrampade vägar. Inspirerad av 1600- och 1700-talets kuriosakabinett, Wunderkammer, har hon skapat ett mobilt utställningsrum, en scen. Det visas nu för första gången, i Gustavsbergs Konsthall, och ska sedan ut på resa i sällskap med vem som helst som ser dess möjlighet.

“Jag börjar själv stafetten. Här är det fråga om magins möjliga återkomst som konstverk, estetisk upplevelse. Keramiskt, från mina fingrar är det naturens egen magi i olika organiska föremål som jag lyfter fram. Jag anknyter sedan till magins traditioner i ett höglitterärt sammanhang med en fysiskt liten och eventuellt anspråkslös publikation. Skriften ligger i en handgjord lila låda av papp med namnet Magins rum. Den är ett rum i rummet med samtal och frågor i många riktningar”, säger Päivi Ernkvist.

_________________________________________________________________

Simon Klenell, verksam i Stockholm och Gustavsberg. Glaskonstnär med ett stort antal utställningar bakom sig, i Sverige och utomlands. Har startat, och driver hyttan STHLM Glas i Gustavsberg.
Leo Tecosky, verkar i Brooklyn, New York. Glasblåsningen är en hans arbetstekniker, bredvid grafik och måleri. Omfattande utställningsverksamhet i USA och Europa. Tecosky arbetar också med undervisning på olika utbildningar och glasstudior i USA och internationellt.
Assisterat i hyttan har glaskonstnären Rasmus Nossbring gjort. Aron Kullander-Östling, grafisk formgivare, har gjort affischen.

Päivi Ernkvist, verkar i Stockholm som keramiker, skribent och curator. Regelbunden utställningsverksamhet sedan 1973. Driver idéprojektet Figurindialogen (www.figurine-dialogue.com). Projektledare på Stockholm Konst.
Lådan och skriften är ett samarbete med grafiska formgivaren Lisa Olausson, som också gjort affischen. Det mobila utställningsrummet har gjorts i samarbete med Madam Snickeri (Marie Carlsson och Magdalena Marano) samt aritekten Elin Strand Ruin.

Magiska lådan genomförs med stöd av Konstnärsnämnden.

 

0 kommentarer har registrerats
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar