Tyck till

Konsumentvägledning

Kvinna betalar med kort i butik

Inför ett köp, eller om du är missnöjd efter ett köp, kan du få opartisk och kostnadsfri rådgivning av kommunens konsumentvägledare.

Värmdö kommun samarbetar med Nacka kommun och du kan ringa till deras konsumentvägledare direkt. Mycket information hittar du också direkt via Konsumentverket och andra webbplatser.

Kontaktuppgifter för konsumentvägledninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sök information

För en enskild person kan det vara komplicerat att göra affärer. Det finns hjälp att få från kommunen och de statliga myndigheterna Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och Konsumentverket om du har köpt något som du inte är nöjd med, eller som du ångrar helt och hållet.

Vid vanliga ärenden, som till exempel bilreparationer, kan du ofta få hjälp på anpassade webbsidor. Det finns också prisjämförelser inom olika branscher. Hittar du inte den information du söker är du alltid välkommen att ringa så kan du få prata med en konsumentvägledare.

När du köper eller säljer fordon och maskiner är det bra att skriva ett köpekontrakt om affärer mellan privatpersoner. Vid ett privatköp har du inte samma skydd som när du handlar i en butik. På Konsumentverkets webbsidor finns färdiga kontrakt att använda vid privata köp, exempelvis köp av personbil.

Skuldsanering

Om du har problem med din ekonomi kan du få kostnadsfri rådgivning om skuldsanering från kommunen. Du kan få hjälp med en hushållsbudget anpassad efter dina möjligheter, att förändra konsumtionsmönster, kontakter med fordringsägare som du har lånat pengar av, myndighetskontakter som du känner att du inte kan hantera själv och mycket annat. Ring kommunens kontaktcenter 08-570 470 00.

Senast publicerad: 2017-03-27