Färdtjänst

Rullstol åker in i en rullstolstaxi.

Om du har väsentliga svårigheter att resa med den allmänna kollektivtrafiken kan du ansöka om färdtjänst.

Vad är färdtjänst?

Färdtjänst innebär resor med så kallad särskild kollektivtrafik och kan innebära taxi, rullstolstaxi, båttaxi eller liknande.

Har jag rätt till färdtjänst?

För att beviljas färdtjänst krävs att du har ett varaktigt funktionshinder som beräknas kvarstå minst tre månader. Det krävs att du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med kollektivtrafiken och att du är folkbokförd i Värmdö kommun. Långa avstånd eller dåligt utbyggd allmän kollektivtrafik innebär inte rätt till färdtjänst. Läs mer om rätten till färdtjänst.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Jag vill ansöka

  1. Om du vill ansöka om färdtjänst gäller alltid följande process, oavsett om det gäller en förlängning eller en ny ansökan.
  2. Ta kontakt med läkare och boka en tid. Du ber läkaren skriva ett särskilt läkarintyg för färdtjänst. Vid ögonsjukdom och psykiatrisk sjukdom kan det krävas ett läkarintyg från specialistläkare. Läkarintyget skickas av dig eller läkaren till kommunen.
  3. En färdtjänstutredare kommer att skicka ut ett erbjudande om tid och en ansökningsblankett till dig. Du fyller i ansökan och tar med till besöket.
  4. Du träffar utredaren vid bestämd tid. Ett personligt besök krävs och du behöver ta med din legitimation. Ni pratar om de konkreta svårigheterna du har vid förflyttning på egen hand och/eller vid resa med allmän kollektivtrafik. Om du inte har haft färdtjänst tidigare behöver du även ett fotografi till din ansökan. Har du inget fotografi kan vi hjälpa dig vid besöket. Är du i behov av tolk, kontakta oss i god tid före ditt besök.
  5. Om du behöver ha någon ändring av ditt befintliga färdtjänsttillstånd, ta kontakt med oss för mer information om hur du ska gå till väga. Det gäller om du till exempel har behov av att resa med specialfordon, sitta i framsätet i bilen, eller måste ha med ledsagare för att du ska kunna genomföra din resa.
  6. Alla handlingar (läkarintyg, utredning, ansökan och fotografi) skickas från kommunen till Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, där man fattar beslut om färdtjänsttillstånd.

Överklaga ett beslut

Du har tre veckor på dig att överklaga ett beslut. Om du vill överklaga trafiknämndens beslut skriver man ett brev där det ska framgå

  • vilket beslut som överklagas
  • varför man anser att beslutet är felaktigt
  • hur man tycker att beslutet ska ändras

Skicka överklagan till:

Färdtjänsten
Box 301 03
104 25 Stockholm

Riksfärdtjänst

Du som har ett stort funktionshinder och ska resa utanför Stockholms län kan ansöka om riksfärdtjänst. För att ansöka om riksfärdtjänst måste du redan ha ett färdtjänsttillstånd i Värmdö kommun

 

Senast publicerad: 2017-10-17

Kontakt

Värmdö kommun
Skogsbovägen 9–11, Gustavsberg
Postadress: 134 81 Gustavsberg
Telefon: 08-570 470 00
varmdo.kommun@varmdo.se

Ställ en fråga direktlänk till annan webbplats

 


Mer kontaktinformation

Mer information